Det är ofta de små detaljerna som gör det!

Idag är det lätt att kopiera andras affärsidéer och erbjudande därför måste du sticka ut och vara unik även på annat sätt.

Syftet med att sticka ut och vara unik är förstås att du vill att din drömkund ska attraheras av dig, att lägga märke och komma ihåg dig och till slut köpa förstås. Det är också att bygga förtroende, att din kund vet att du finns där för kunden och att du är att lita på.

Att du finns där för att hjälpa kunden att hitta den bästa lösningen!

Du kan sticka ut på många sätt till exempel kan det vara att du är mycket duktig inom ditt område, hur du genomför din leverans, hur du kommunicerar med dina kunder osv, men många gånger är det de små detaljerna som gör det.

Ett sätt att sticka ut är att läsa på om kunden och kundens bransch innan man träffas. Att du har hyfsad koll på vilka utmaningar som finns i branschen och hur det påverkar utvecklingen. Förbered en idé som kanske är spektakulär eller alldeles fantastisk. Genom att visa genuint intresse sticker du både ut och vinner kundens förtroende.

Kanske har ni gemensamma affärsvänner, pluggat på samma skola eller annan gemensam nämnare som är lätt att börja en konversation kring.

Men, du kan också sticka ut genom att komma lite tidigare till kundmötet för att hinna sitta i receptionen ett tag, läsa broschyrer, prata med receptionisten, kanske byta några ord med andra på företaget för att insupa atmosfären – höra vad som är på gång.

Var först! Var först till mötet, först in i konferensrummet och se till att du får en bra plats, först att bjuda på kaffet!

Stick ut genom att göra det enkelt för kunden. Alla lider av tidsbrist och ser du till att hela tiden ligga steget före vinner du kundens hjärta. Skicka alltid bekräftelse-mail med förslag på agenda inför ett möte. Skicka alltid ett sammanfattnings-mail med nästa steg efter ett möte. Ha också koll på att nästa steg inträffar. Är det kunden som ska återkomma kan det vara snyggt att höra hur det går några dagar innan. Är det du som ska återkomma? Gör det på utsatt tid!

När dagen är slut är det den du är som utgör skillnaden mellan två leverantörer! 

Dela Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

2 Replies to “Det är ofta de små detaljerna som gör det!”

    • emankaMaria Post author

      Hej Annicka,
      Tack för din kommentar. Absolut att vi kan låna lite från andra, men att vara en kopia rakt av det ger inte många affärer och förmodligen inte så nöjda kunder heller.
      Må väl där ute!

      Reply

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *