Fem tips om hur dina kunder kan hitta dig

Den första frågan du ska ställa dig är hur ser dina kunders köpprocess ut?

Vad är det första din kund gör när ett behov uppstått? Idag är det är inte många som ringer runt till olika leverantörer så här tidigt i köpprocessen. De flesta söker på internet och Google för att scanna av marknaden. Man söker efter information för att se vilka företag som har produkterna och/eller tjänsterna man tror sig behöva. Vem har kompetens inom området? Vem bjuder på bra tips, idéer och inspiration?

Kanske hittar man några företag som ser intressanta ut och som verkar förstå de utmaningar man står inför.

Men, hur kan jag som kund försäkra mig om att det är ett professionellt företag som ger mig en bra köpupplevelse och en säker och trygg leverans med bra kvalitet. Vem som helst kan ha en snygg webbplats och vara duktig på att kommunicera, men hur är företaget när det kommer till att göra affärer och att faktiskt leverera det man behöver?

Vi lyssnar gärna med vänner och affärbekanta om det är någon som redan gjort affärer med det företag man hittat. Referenser och rekommendationer både när det gäller företag och de säljare som man har kontakt med är viktigt

Så att synas på nätet i alla faser som våra kunder befinner sig i när de söker information, men också att bygga relation och bjuda på kunskap blir allt viktigare för att dina prospects och kunder ska hitta dig.

Fem tips:

  1. Bygg en webbplats som ger relevant information till dina kunder och prospects oavsett var i köpprocessen de befinner sig.
  2. Fundera över i vilka sociala mediekanaler dina kunder befinner sig i och var aktiv i dessa. Bjud på kunskap och var aktiv med att kommentera och gilla andras inlägg. Allt i syfte att bygga ditt varumärke och skapa förtroende.
  3. Bjud på din kunskap genom att blogga eller på annat sätt sprida din kompetens.
  4. Bjud på nya infallsvinklar, spännande tips och idéer som gör att din kund ser på sina utmaningar ur ett annat perspektiv.
  5. Använd sociala medier till att skapa kontakt och bygga relation. Nästa steg är att boka ett möte och vanligt säljarbete tar vid.
Dela Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *