Fem tips om hur du lyckas med ditt säljmöte

Yes, säljmöte bokat – hurra! Det är nästan lika stort som att få ett avslut och order. Du har fått kundens accept på att ta en del av en fullbokad kalender – det tyder på att du har väckt intresse och att timingen kan vara rätt.

Tiden är bokad, du har skickat ett mail med bekräftelse och en agenda och nu ska du förbereda dig inför mötet.

Här följer fem tips för att lyckas med mötet

Börja med att sätta ditt mål för mötet, vad vill du uppnå, vad vill du känna när du går där ifrån? Vill du få avslut och beställning eller vill du t ex få träffa kunden en gång till?

Tänk också på att den du möter är en människa av kött, blod och känslor precis som du och jag. Visa respekt för kundens kunnande om sin egen verksamhet och bransch. Var trevlig, ärlig och engagerad så vinner du kundens hjärta.

…och här kommer tipsen…

  1. Läs på om företaget. Alla frågor man förut ställde under bokstaven S i SPIN-metoden (SPIN-metoden är en frågemetodik för att leda ett kundsamtal) på första mötet kan du numera läsa dig till på hemsidan och LinkedIn.   Sätt dig in i vilka utmaningar företaget kan stå inför. Vad händer i deras bransch? Är trenden positiv, eller? Pratar man om förändrade produktionsmetoder i branschen? Håller deras kunders köpbeteende på att förändras? Har nya lagar tagits fram som påverkar kundens affärer?
  2. Läs också på om personen du ska träffa. Har ni någon gemensam nämnare? Försök hitta positiva öppningar till ett avslappnat samtal. Vilken position i företaget har din kontakt? Hur kan kundföretags utmaningar påverka din kontakts ansvarsområde?
  3. Ta kommandot på mötet, men låt kunden prata.
  4. Ta fram ett spännande erbjudande/idé om hur du kan hjälpa din kund att bli framgångsrik. Förbered också hur ni har hjälpt andra företag. Presentera din idé och relevanta kundcase istället för en lång företagspresentation.
  5. Avsluta alla kundmöten med att sammanfatta och resonera om hur ni ska gå vidare – ett nästa steg. Det är en bra hjälp att få koll på var i köpprocessen din kund befinner sig.

Nu har du förmodligen fått din prospects förtroende eller åtminstone kommit en bit på väg. När din kund känner förtroende för dig och ditt företag finns det större möjlighet att du får hjälpa dem att berätta vad de behöver förändra.

 

 

Dela Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

2 Replies to “Fem tips om hur du lyckas med ditt säljmöte”

    • emankaMaria Post author

      Hej Eva,
      Tack för din kommentar, visst är det så. Att maila en sammanfattning över mötet och vad ni kom överens om som nästa steg är mycket bra. Kunden får möjlighet att reflektera över vad som diskuterats på mötet ännu en gång och kan använda ditt mail i sina diskussioner internt på sitt företag. Jag kommer att återkomma till kraften i ett uppföljningsmail i säljtips längre fram.

      Reply

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *