Sätt mål och ge dig själv ett gott nytt år!

2015 är snart slut och det finns anledning att titta tillbaka och reflektera över hur försäljningsåret har gått.

Hur många gånger under året har du klappat dig själv på axeln och sagt att du gjort något riktigt bra? Som bekant är vi generellt inte så bra på att berömma oss själva.  Ett skäl till varför du inte gjort det kan kanske vara att du inte har haft något att mäta dina resultat emot och då är det inte lätt att veta vad som är bra eller i värsta fall inte så bra.

Ytterligare en anledning till att sätta mål för nästa år är att hitta motivationen till att göra saker som du inte tycker är så kul.

Man brukar tala om konkreta mål och effektmål. Effektmålen är det du kan göra om du lyckas uppnå dina konkreta mål. Exempel på effektmål kan vara att ta långledigt över sommaren, köpa ny skidutrustning och att expandera ditt företag. Så för att göra arbetet med att sätta mål för 2016 ännu roligare kan du börja med att sätta effektmålen. Vilka konkreta mål  måste uppnå för att ge dig själv effektmålen? Du kanske måste öka din omsättning med 20 % under 2016? Du kanske måste planera din beläggning och uppdrag bättre?

När du ska sätta dina konkreta mål för 2016 kan du utgå från modellen SMARTa mål

  • S står för specifika,  visar riktning t ex öka, minska
  • M står för mätbara, t ex få 10 nya kunder, öka omsättningen med 20 %
  • A står för att du och dina kollegor ska acceptera målet
  • R står för att det ska vara realistiskt. Om det inte är möjligt att uppnå är målet mer ett hinder än ett hjälpmedel
  • T står för att det ska vara tidsbegränsat, t ex den 31/12 2016

Nästa år kanske du vill (effektmål)

  • ta långledigt under jul och bjuda hela familjen på en resa.
  • investera i en ny maskin som ökar produktiviteten och som gör det möjligt att år 2017 anställa fler

För att kunna göra måste du (konkret mål)

  • öka omsättningen med 20 % under 2016

När du satt dina mål för 2016 är det dags att bryta ned i aktiviteter och planera in i din kalender.

Resultatet av ditt arbete med att sätta mål och planera aktiviteter gör att du får en mer fokuserad arbetsdag där du tack vara dina effektmål känner dig extra motiverad att genomföra även de mest tråkiga arbetsuppgifter….

… och så kan du sticka emellan och fira lite då och då på köpet!

Gott Nytt försäljningsår!

 

 

 

 

 

 

Dela Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *