Tre tips om positiv mötesbokning

”Du kan inte alltid stanna i ditt eget hörn av skogen och vänta på att andra ska komma till dig. Du måste gå till dem ibland. 

— Kloka ord av Nalle Puh —

I mina tidigare säljtips har jag tagit upp vikten av att definiera din drömkund och att möta dina prospects och kunder under hela deras köpprocess. 

Men, precis som Nalle Puh säger behöver du också träffa dina kunder. Det är vid det personliga mötet som du och ditt prospect/kund kan hitta den bästa lösningen på deras behov.

Hur ska man då gå till väga? Att ringa kalla samtal är oftast varken kul för dig eller kunden. Så frågan är hur får man kalla samtal att vara lite mer ljumma och trevliga att ringa? Här får du tre tips om hur du kan gå till väga.

  1. Fånga upp besökare på din webbplats genom att erbjuda något som är intressant och nyttigt för din drömkund. Besökaren får fylla i sin e-postadress och du skickar ditt material. Därefter fortsätter du att ge ditt prospect relevant information. Så småningom har du byggt en relation med din besökare och det känns både lättare och relevant att kontakta IRL och lyfta internetkontakten till ett regelrätt säljcase.
  2. Använd dina nätverk i sociala medier att ta kontakt. Till exempel är LinkedIn ett bra verktyg. Här kan du söka efter dina drömkunder och dessutom se om du känner någon på företaget eller har någon annan i ditt nätverk som gör. Där har du ett ljummet samtal – att hänvisa till gemensamma affärsvänner eller annan gemensam nämnare som kan öppna upp för ett samtal.
  3. Om du känner dig stark och säker på att den du ringer har nytta av din tjänst/produkt – så gör det, ring! Men, förbered dig, var på bra humör och ta fram ett riktigt bra erbjudande som är till konkret nytta och fokusera på att boka mötet. Ställ inga frågor, ingen vill ta en lång diskussion över telefon när man inte är förberedd och har satt av tid. Gör det enkelt för din kund att boka mötet, ha två förslag på tider. Kom ihåg att skicka ett bekräftelsemail med några ord om vad mötet kommer att handla om.
    Ta inte ett nej personligt. Ett nej kan bero på många saker. Oftast är det timingen som inte stämmer, du ringer ju trots allt utan att mottagaren har förväntat sig det  – analysera samtalet och fundera på vad du kan göra bättre nästa gång och ring nästa 🙂

Att sälja är att hjälpa din kund att nå sina mål!

Lycka till!

 

 

 

 

Dela Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *