Vem är din kund?

Har du någon gång funderat över vem av dina kunder som har varit mest nöjda med dig och vad du levererat? Hur ser den kunden ut, vilka utmaningar och mål stod kunden inför? Hur hjälpte du kunden och vad var resultatet för din kund?

Att ha järnkoll på vem din drömkund är, är en förutsättning för att lyckas med försäljningen.

Att sälja till rätt kund innebär för kunden att det du levererar är precis vad din kund behöver och du kan vara säker på att du får leverera vad du är bäst på att göra!

För dig innebär det att din kund blir nöjd och därmed också blir din ambassadör och hjälper dig att få fler kunden. Kunden är jättenöjd med vad du hjälpt till med och pratar gärna gott om det för sina affärsvänner. Du har fått en ny säljkanal, som du ska fortsätta att vårda.

En annan fördel för dig är att du får leverera det du är bäst på vilket gör att du kommer att få effektivitet i dina leveranser. Du kommer att jobba smartare, få möjlighet att utveckla ditt erbjudande och göra lönsammare affärer.

Så sätt dig ner vid din dator och fundera över och skriv ned

  • Vilka utmaningar och mål har din drömkund? Ditt erbjudande måste lösa kundens problem
  • Vilka övriga behov och önskemål har din kund? Hur tillfredsställer ditt företag/produkt/tjänst dessa behov och önskemål?
  • Skriv ned anledningen till varför din drömkund ska välja just ditt företag (USP). Vilka fördelar erbjuder du? Vad är unikt med din lösning och ditt erbjudande – USP’
  • Hur ser din drömkund ut? Lika barn leka bäst… Skall kunden vara handlingskraftig, modig, ärlig,, rolig, pålitlig
  • Var finns din drömkund? Finns din drömkund bara på Gotland under sommartiden eller i alla storstäder världen runt? Här kan det också vara relevant att fundera över i vilka sociala mediekanaler som du kan nå dem.

Nu har du definierat hur din drömkund ser ut och det kommer bli lättare att hitta dina kunder men också att sätta ihop och paketera ditt erbjudande. Det kommer jag till vid ett annat säljtips-inlägg.

Att sälja är att hjälpa dina kunder att nå sina mål!

 

 

 

Dela Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *